Werkplek Ergonomie

RSI- of rugklachten heeft u zo te pakken. Met een kromme rug starend naar het scherm terwijl u bureaustoel totaal geen steun geeft. Niet alleen zonde van uw werkprestaties maar vooral van uw lichaam. Dit is nergens voor nodig en daarom geeft SIMAD kantoorinrichting u hier 11 tips voor hoe u uw werkplek ergonomie zelf al een ergonomische opknapbeurt kunt geven. Komt u er zelf niet helemaal uit dan doen wij het uiteraard graag voor u.

ergo

Lees hier hoe u uw werkplek juist kunt instellen. Wees hiermee de RSI en rugklachten voor.

  1. Hoek rugleuning. Hoek tussen voorste deel van de zitting en het bovenste deel van de rugleuning. Hoek moet < 90 graden zijn.
  2. Lendensteun (bekkensteun). Ter hoogte van de broekriem, niet in de holling van de rug. Het bekken moet worden ondersteund en niet de rug.
  3. Heuphoek (gesloten) Achterste deel van de zitting en het onderste deel van de rugleuning moet < 90 graden zijn voor maximale ondersteuning van het bekken.
  4. Stel de hoogte van de armleuningen op ellebooghoogte, in een hoek van 90 graden, zodat de schouders ontspannen zijn. Laat ze functioneren als een verlengstuk van het bureaublad.
  5. Plaats de zitting onder een flauwe hoek van 10 graden, hierdoor wordt onderuitglijden voorkomen.
  6. De afstand tussen de zitting en knieholtes moet vuistbreed zijn, zodat de bloedvaten niet afgekneld worden.
  7. Hoogte van de zitting. zorg dat uw voeten plat op de grond kunnen steunen, met een vuistbreedteafstand van de zitting.
  8. De hoogte van het bureaublad dient overeen te komen met de hoogte van de armsteunen.
  9. Hoogte van het beeldscherm. Plaats de bovenrand van het beeldscherm op ooghoogte, het beste iets daar onder.
  10. Neem kijkafstand tot het scherm 50 – 90 cm. afhankelijk van de scherm en tekengrootte.
  11. Inkijkhoek beeldscherm > 90 graden.